hummels historie

100 ÅR I SPORT


Historien om hummel er historien om humlebien. Vi kender den allesammen: Humlebien, der trodser tyngdekraften og flyver. Selvom det er stik imod både logik og natur. Det er historien om drømme og handlekraft, der går sammen for at nå det umulige - og få det til at ske.

Vi begyndte at flyve tilbage i 1923 og har siden erobret sportsmarkeder og er blevet et international brand. Humlebien virker måske lille, men vi kan godt slå fra os - også ud over vores egen vægtklasse.

Vi ER HUMLEBIEN.

OG VI FLYVER STADIG.

2023

100 ÅR I SPORT

I 2023 fyldte hummel 100 år, og det handlede ikke kun om at hylde fortidens bedrifter / anerkende tidligere triumpher, men om at redefinere fremtiden inden for sport. Temaet for hundredåret "History is What We Do Now" vækkede ikoniske hummel designs til live med den legendariske danske landsholdstrøje fra 1986 i front, og på Designmuseum Danmark dykkede "LET’S PLAY"-udstillingen ned i hummels designmæssige udvikling over de seneste årtier. Samtidig markerede denne milepæl også forlængelsen af hummels historiske samarbejde med DBU og viderefører således en rød-hvid tradition med rødder helt tilbage i 1979.

2022

I OVERHALINGS-BANEN


hummel fortætter med at spille i angreb, og virksomheden bliver således ved med at forfølge nye initiativer. Dette inkluderer åbningen af en ny flagship store, der for første gang nogensinde samler alle hummel-ejede brands (hummel, HALO, Newline og Sometimes Soon) under ét tag. Mens virksomheden fejrer åbningen af det nye fuldautomatiserede lager i Padborg, når hummel også en vigtig milepæl med en omsætning på 2 mia. DKK.

2020

ANGREB ER DET BEDSTE FORSVAR

I lyset af en verden hærget af coronapandemien fortsætter hummel med at kæmpe på banen. hummel indgår sponsoraftaler med både Everton F.C, Astralis Group og det Europæiske Håndboldforbund. Samtidig åbner hummel sin første fysiske børnetøjsbutik i hjertet af Aarhus og kan nu møde sine kunder i øjenhøjde. 

2016

SCORER STORT

Der sker store ting for hummel. Efter en årrække bliver brandet igen sponsor for et hold i den tyske Bundesliga. SC Freiburg spiller en fænomenal første sæson efter at have kæmpet sig tilbage i Bundesligaen. hummel er også i progression i Danmark og vender tilbage som sponsor for det danske fodboldhold.

2013

KALDER PÅ EN FEJRING

hummel fejrer sit 90-års jubilæum ved at mindes sin stolte arv i sportsverdenen. For at fejre denne betydningsfulde milepæl har brandet relanceret flere klassiske styles fra arkiverne, der fungerer som en hyldest til deres rødder. Relanceringen af disse styles er et bevis på brandets fortsatte relevans af sportsinspireret æstetik i moderne fashion. 

2006 

YOU GET, WHAT YOU GIVE


De første Company Karma-projekter bliver igangsat. Et engagement for hummel til at drive forretning samtidig med at gøre noget godt baseret på karmamentaliteten: ”you get, what you give”. Omsætningen fortsætter med at vokse, og hummel erobrer sportsverdenen og bliver et internationalt brand kendt for sine farverige og sporty kollektioner, talrige karma-projekter og en alternativ og modig marketingtilgang. 

1999

SPORT OG MODE FUSSIONERER


I 1999 ændres brandets skæbne igen, da den nuværende ejer, Christian Stadil, træder ind i hummel. Han lancerer og genindfører originale sportsstilarter og navngiver forretningsområdet ”Sport Fashion”. Det har en markant effekt på brandets image, og hummel etablerer sig som et trendsættende brand. Ikoniske personligheder som Jennifer Lopezz, Pink, Robbie Wilians, Bon Jovi, og No Doubt bliver spottet iført de karakteristiske hummel-vinkler.

1992 

IMOD ALLE ODDS


Fodboldklubber flokkes om brandet, men den mest succesfulde indvirkning kommer alligevel fra det danske fodboldlandshold. Det kulminerer i 1992, da det lille land – imod alle odds – vinder EM i fodbold og gør den røde og hvide fodboldtrøje til et musthave. Men selvom hummel kunne fejre EM-sejr, kæmpede firmaet rent økonomisk, da det havde ekspanderet for hurtigt. 

1984

I DANSKE HÆNDER


Brandet kommer i danske hænder, da Jørgen Vodsgaard og Max Nielsen giver sig i kast med at få hummel ind på det danske marked og overtager firmaet. I begyndelsen af 1980’erne er det fuldt ud dansk ejet – med fodboldspillerne Frank Arnesen, Allan Simonsen og Hennig Jensen som medejere. Det blomstrende firma sponsorerer nu nogle af verdens største klubber som Real Madrid, Verona, Werder Bremen, Aston Villa og Tottenham Hotspur. 

1974

BIEN SPREDER SINE VINGER


Den ikoniske humlebi følger trop og bliver et symbol på hummels dna og kultur. ’If you can dream it, you can do it’. Historien om drømmere og iværksættere, der slår sig sammen for at opnå det umulige, ligesom historien om humblebien, der trodser tyngdekraften og flyver mod alle odds.

1970

EN GYLDEN TIDSALDER


hummel gør sin entre på det nordeuropæiske marked i 1970’erne. Et par år senere markerer en sponsoraftale med det danske fodboldlandshold begyndelsen på en gylden tidsalder for hummel.

1969

MERE END BLOT EN FODBOLD-STØVLE


hummels identitet er på plads, og den unge iværksætter, Bernhard Weckenbrock, er klar til at spille i den store liga. Gennem vedholdenhed, banebrydende sponsorater og kreative begivenheder lykkes det Weckenbrock at komme ud som sejrherre, og han får for alvor etableret hummel i sportsverdenen. Nu også med et udvidet sortiment af sportstøj.

1964

VINKLERNE SER DAGENS LYS


Baseret på Weckenbrocks moderne brandfilosofi bliver grundlaget for hummel dannet, da de karakteristiske hummel-vinkler bliver født på baggrund af hans idealer. To V-formede linjer, som symboliserer holdsport, progression og en passion for at vinde. 

1961 

PRODUKTET BLIVER ET BRAND


En dag i begyndelsen af 1960’erne dukker en ung visionær mand op. Bernhard Weckenbrock overtager virksomheden og moderniserer den fuldstændig. Ifølge ham var det afgørende at gøre produktet til et brand for at være konkurrencedygtig. Det krævede en personlighed, som idrætsudøverne kunne identificere sig med; noget der ville få dem til at føle sig som en del af holdet og stolte af at bære hummel.

1923

TYSKE RØDDER


En ung iværksætter ved navn Max Albrect Ludwig Messmer, og hans far, Michael Messmer, grundlagde virksomheden ”Messmer & Co” i Hamborg. De bragte en fodboldsko på markedet under navnet ”HUMMEL”, hvilket blev starten på hummels rejse. hummel overlever tre turbulente årtier med nye ejere og navne, skiftende økonomi, bombningen under 2. verdenskrig og voksende konkurrence på markedet.