På en silende regnvejrsdag i 1923 fik tyskeren Albert Messmer en genial idé. Efter at have overværet en fodboldkamp, hvor spillerne havde skøjtet rundt på den våde bane, gik han hjem og bankede knopper op i sålerne. Sådan lyder historien om opfindelsen af en af verdens første moderne fodboldstøvler – og således også om tilblivelsen af hummel.
I år kan hummel derfor fejre rund fødselsdag og se tilbage på 100 år, der har givet den danskejede virksomhed en unik plads i Danmarks sports- og kulturhistorie. Gennem årene har danske fodbold- og håndboldlandshold fejret store triumfer med hummels vinkler på ærmerne, og de færreste danskere går gennem livet uden på et eller andet tidspunkt at have båret et stykke hummeltøj.
”Som et af verdens ældste sportsbrands er vi utrolig stolte over at kunne fejre 100-års jubilæum, og der er ingen tvivl om, at vores historie er en vigtig del af vores DNA. Det er fantastisk at se tilbage på de mange store sportsøjeblikke, som vi har fået lov til at dele med danskerne. Lige fra bolsje-drengene ved OL i 1974 til EM-triumfen i ’92. Derfor føler vi også en helt speciel forbindelse til danskerne, som vi værner om og er meget stolte over,” siger hummels CEO, Allan Vad Nielsen.
”Der har naturligvis været op- og nedture igennem årene, men i dag ser vi et stærkt og solidt hummel i rivende vækst. Kigger vi længere frem, har vi en ambition om, at vores danske sportsbrand skal være blandt de 10 største sportsbrands i verden. Det er vigtigt for os, at vi hele tiden sætter os nye mål og føler, at vi er i udvikling. Og selvom vi er oppe imod nogle globale mega brands, så ligger det dybt forankret i vores historie og kultur, at vi ikke er bange for at drømme stort,” siger han.
For at tage hul på de kommende 100 år har hummel de seneste år blandt andet har investeret massivt i produktudvikling, nye sponsorater i store ligaer, digitalisering og nye butikker. Og sidste år kunne hummel slå dørene op for et nyt højteknologisk, robotstyret distributionscenter på 31.000 kvadratmeter i Padborg, hummels hidtil største investering.
Flere markeringer i løbet af året
hummel markerer den runde fødselsdag med en række nedslag i løbet af 2023 under titlen ’History is what we do know’, hvilket bl.a. betyder relanceringer af en række legendariske styles og et fortsat fokus på visionen ”change the world through sport”.
”Det er altafgørende for os, at vi driver en sund forretning i vækst, så vi kan fortsætte vores vision om at ændre verden gennem sport. Vi udvikler hele tiden vores forretning med det formål at kunne skabe positive forandringer i verden – og sport er vores katalysator,” siger Allan Vad Nielsen.
”Sport har en unik evne til at nedbryde barrierer og bringe mennesker sammen på tværs af nationalitet, kultur, køn og religion. Om det er at støtte kvinders ligestilling, seksuel overbevisning i Rusland eller at gøre det muligt for alle børn at dyrke den sport, de elsker, så er det en vigtig del af, hvem vi er, og hvad hummel står for. Sådan vil det også være de næste 100 år,” slutter Allan Vad Nielsen.
Fødselsdagen markeres internt i hummels hovedkvarter på Aarhus Havn den 1. marts 2023.