TIL KAMP FOR MENNESKERETTIGHEDER: HUMMEL INDGÅR NYT SAMARBEJDE MED AMNESTY INTERNATIONAL DANMARK

Det danske sportsbrand hummel har indgået et toårigt samarbejde med Amnesty International Danmark, der har til formål at skal skabe opmærksomhed på menneskerettigheder. Aftalen træder i kraft med øjeblikkelig virkning og vil se de to brands stå sammen i forskellige projekter om at indsamle penge til den velkendte NGOs arbejde mod en bedre verden

En fodboldkamp med vennerne. Forelske sig i den, man vil. Eller muligheden for at sige præcis, hvad man tænker.

Heldigvis er det noget, som de fleste mennesker tager for givet. Men for andre er det kun en drøm. Flere millioner mennesker verden over bliver nemlig fortsat krænket på deres menneskerretigheder hver eneste dag.

Derfor går det danske sportsbrand hummel nu til kamp for retfærdighed og ligestilling ved at indgå et toårigt samarbejde med Amnesty International Danmark.

”Som et af verdens ældste sportsbrands ved vi, at det kræver en solid holdindsats at skabe positiv forandringer i sporten så vel som i livet. Og det er netop derfor, at vi de næste to år er gået sammen med Amnesty International Danmark for at støtte vores vision om at ændre verden gennem sport,” siger hummel CEO, Allan Vad Nielsen.

For at markere det nye partnerskab har hummel og Amnesty designet en eksklusiv lifestylekollektion baseret på NGO’ens sorte og gule farver. Samtidig er der skabt et fælles logo for kollektionen, der er en kombination af hummels ikoniske humlebi og Amnestys velkendte pigtråd.

Alt overskud fra den nye kollektion bliver doneret direkte tilbage til Amnestys arbejde med menneskerettigheder.

”Vi er overbeviste om, at vi kun kan gøre en forskel, hvis vi står sammen som et hold – og vi håber, at folk fra hele verden vil være vores holdkammerater i den her kamp. I tæt samarbejde med Amnesty har vi designet en unik lifestyle-kollektion med en ambition om at bringe os endnu tættere sammen og sende et klart signal til verden om, at vi står sammen i kampen om menneskerettigheder,” siger Allan Vad Nielsen.

En længerevarende indsats

Det danske sportsbrand har en lang og stolt tradition for at støtte organisationer, projekter, klubber og mennesker, som alle kæmper for at skabe en positiv forskel i verden gennem sport. Det har ledt til talrige kampagner igennem årene med fokus på bl.a. LGBTI+-rettigheder, ligestilling og kvindeundertrykkelse.

”Det er vigtigere end nogensinde før, at vi står sammen i kampen om menneskerettigheder - og med hummels forpligtigelse om at ændre verden gennem sport, og deres langvarige engagement i forhold til ligestilling, er de en naturlig samarbejdspartner for Amnesty International Danmark. Vi ser frem til at bringe vores fælles værdier i spil i fremtidige kampagner, hvor vi sammen skal beskytte og forsvare menneskerettigheder,” siger Vibe Klarup, Generalsekretær for Amnesty International Danmark.

Foruden overskuddet fra den nye og specialdesignede lifestyle-kollektion donerer hummel også 1% af brandets online omsætning for resten af 2022 til Amnesty International Danmark.

Det er dog kun begyndelsen på det nye partnerskab, og de to brands har allerede flere spændende projekter på vej med målet om at indsamle penge til Amnestys arbejde mod en bedre verden.

”For os handler sport om mere end blot at vinde for enhver pris, og gennem research og målrettede kampagner ønsker vi at bekæmpe krænkelser af menneskerettigheder verden over. Vi er ikke bange for at stå frem og sige fra, og sammen med Amnesty ser vi endeløse muligheder for at bruge sporten til at skabe positive forandringer og lige vilkår for alle,” slutter Allan Vad Nielsen.

Den specialdesignede hummel x Amnesty lifestyle-kollektion vil være tilgængelig fra starten af oktober via hummel.net.